Ce este franciza si cum te poate ajuta in afaceri
Ce este franciza si cum te poate ajuta in afaceri

Ce este franciza si cum te poate ajuta in afaceri


Deschiderea unei afaceri este foarte tentanta pentru multi antreprenori aflati la inceput de drum in lumea business-ului, insa nu putini sunt cei care se afla in pana de idei in acest sens.

Franciza s-a dovedit de-a lungul timpului o varianta extrem de buna de luat in calcul de cei care vor sa isi deschida o afacere si nu au o idee proprie pe care sa o transforme in realitate.

In plus, franciza vine la pachet cu o serie intreaga de avantaje. Va spunem in randurile urmatoare ce este, de fapt, franciza si care sunt avantajele pe care vi le poate aduce aceasta!

Ce este franciza si cum te poate ajuta in afaceri – Cuprins:

Ce este franciza

Ce este franciza
Ce este franciza

In primul si primul rand, daca te gandesti sa iti deschizi o franciza, mai intai de toate iti recomandam sa afli care sunt principiile de baza ale acestui model de business. Apoi, intereseaza-te despre modul in care functioneaza un astfel de business. Apoi, afla care este investitia de care ai avea nevoie pentru a deschide franciza pe care ti-o doresti. Nu in ultimul rand, analizeaza in detaliu toate avantajele si dezavantajele pe care ti le poate un astfel de tip de business.

Incepem cu inceputul si va spunem ca franciza este un model de dezvoltare a unei afaceri pe care il adopta proprietarul unui brand deja consacrat din dorinta de a se extinde la nivel local sau international cu costuri minime. Costurile sunt reduse pentru brand deoarece toate investitia este suportata de cel care cumpara franciza, acesta urmand sa plateasca o taxa initiala si o cota lunara stabilita prin contract.

Practic, prin deschiderea unei francize intelegem replicarea unui business deja dezvoltat. Desi va opera independent fata de compania mama, cel care va deschide franciza va respecta conceptul si regulile business-ului original.

Asa cum stim deja cu totii, sistemul de franciza a devenit atat de popular in intreaga lume in special datorita industriei de fast-food. Modelul de business a fost adoptat insa mai apoi si in alte industrii, supermarket-urile, hotelurile sau salile de fitness oferind astazi posibilitatea investitorilor de a isi deschide o afacere de tip franciza.

La nivel global, cele mai cunoscute afaceri de acest fel sunt restaurantele McDonald’s, KFC, Burger King, Subway, Pizza Hut, hotelurile Hilton sau supermarket-urile Carrefour.

Cum functioneaza si cum te poate ajuta in afaceri

Cafenea
Cafenea

Regulile de functionare a unei francize sunt stabilite in baza unui contract. Astfel, cel care cumpara franciza obtine o licenta pe o anumita perioada si accepta ca afacerea sa functioneze respectand conditiile si specificul companiei mama.

Asa cum spuneam si mai devreme, pentru a beneficia de aceasta posibilitate, investitorul care va deschide franciza va plati companiei mama o taxa de intrare in reteaua de francize si o taxa periodica.

In cazul in care iti doresti sa iti deschizi o franciza, trebuie sa stii ca procesul de obtinere a acesteia seamana destul de mult cu procesul de obtinere al unui job. In primul rand, compania de la care vrei sa obtii franciza iti va prezenta conditiile. Apoi, tu vei prezenta companiei mama motivul pentru care iti doresti deschiderea unei francize si atuurile pe care le ai.

Citeste si: Ce este FOREX si cum poti castiga bani

Deschiderea unei francize se face in baza unui contract intre cele doua parti, asa cum spuneam si in randurile anterioare. De cele mai multe ori, contractele se semneaza pe o perioada cuprinsa intre 5 si 10 ani. Evident, contractul se poate reinnoi dupa expirarea lui. De asemenea, acesta poate fi si reziliat in cazul in care conditiile impuse de compania mama nu sunt respectate.

In cele mai multe cazuri, contractele de franciza impun trei tipuri de plati. Vorbim mai intai despre o taxa initiala, prin care cel care cumpara franciza obtine dreptul de a folosi marca in sine. Apoi, putem vorbi despre o plata pentru instruire, echipamente sau alte servicii de consultanta. In cele din urma, mai avem si un procent din vanzari, care va reveni francizorului sub forma unei taxe periodice.